Reklamační řád
PODMÍNKY REKLAMACE ZBOŽÍ
I. Jakost při převzetí
Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá za to, že v době, kdy kupující zboží převzal, má vlastnosti uvedené v ust. § 2161 odst. 1 občanského zákoníku. Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí, neprokáže-li se opak.
II. Práva z vadného plnění
-
Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, které se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí; to neplatí:
-
u zboží prodávaného za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
-
na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním,
-
u použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo
-
vyplývá-li to z povahy zboží.
-
Zakládá-li vada zboží podstatné porušení smlouvy (tj. takové porušení smlouvy prodávajícím, o němž prodávající již při uzavření smlouvy věděl nebo musel vědět, že by kupující smlouvu neuzavřel, pokud by toto porušení předvídal), má kupující následující právo:
-
na odstranění vady dodáním nového zboží bez vady nebo dodáním chybějícího zboží,
-
na odstranění vady opravou zboží,
-
na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
-
odstoupit od smlouvy.
-
Zakládá-li vada zboží nepodstatné porušení smlouvy, má kupující právo na odstranění vady, anebo na přiměřenou slevu z kupní ceny.
-
Nemá-li zboží vlastnosti v čl. I. těchto podmínek reklamace zboží, může kupující požadovat i dodání nového zboží bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti zboží, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
-
Právo na dodání nového zboží, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže zboží řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.
-
Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu její součásti nebo na opravu věci, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit její součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající nesjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy kupujícímu působilo značné obtíže.
III. Uplatnění práv z vad zboží
-
Kupující zboží prohlédne co nejdříve po jeho převzetí a přesvědčí se o jeho vlastnostech a množství.
-
Práva z vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého bylo zboží koupeno.
-
Kupující je povinen oznámit prodávajícímu vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit. Jedná-li se o skrytou vadu, je kupující povinen ji oznámit prodávajícímu bez zbytečného odkladu poté, co ji kupující mohl při dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po odevzdání věci.
-
Uplatní-li kupující právo z vadného plnění, potvrdí mu prodávající v písemné formě, kdy právo uplatnil, jakož i provedení opravy a dobu jejího trvání.
-
Současně s oznámením vady je kupující povinen oznámit prodávajícímu, jaké právo z vady zboží si zvolil. Nezvolí-li kupující právo z vady včas, postupuje prodávající dle ust. § 2107 odst. 2 občanského zákoníku.
-
Kupující je povinen při uplatnění nároku z vad předložit prodávajícímu pouze zboží zbavené všech nečistot. Prodávající je oprávněn odmítnout přijetí reklamovaného zboží, pokud je zboží znečištěno.
-
Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě.
-
Záruční doba dle čl.II písm. a) těchto podmínek reklamace zboží se prodlužuje o dobu, po kterou prodávající vyřizuje reklamaci. V případě výměny zboží za nové pokračuje původní záruční doba.
Další práva kupujícího vyplývajícího z právních předpisů (zejm. Občanského zákoníku), která se ke koupi zboží vážou, nejsou těmito podmínkami reklamace dotčena.